Storytelling
Fortellingens kraft i kommunikasjon og ledelse
24. mars 2026
09.00 - 13.00
Inkludert forfriskninger og lunsj
Haakon VIIs gate, 0161 Oslo,
6. etasje
4.200,-
Frist for påmelding er 17. mars 2026 (begrenset antall plasser)
Gode historier skaper tillit, vekker følelser og gjør budskap minneverdige. I dette kurset lærer du hvordan du kan bruke fortellinger som et effektivt verktøy for å inspirere, motivere og engasjere – enten du står på en scene, leder et team, selger et produkt eller bygger en merkevare.
Hvem passer kurset for
Kurset passer for ledere, kommunikatører, markedsførere, undervisere og alle som ønsker å bruke fortellingens kraft til å styrke sitt budskap og relasjonen til målgruppen.
Kursets innhold
Hva er storytelling, og hvorfor fungerer det?
Hvordan finne, og bygge en god historie: struktur, dramaturgi og vendepunkter
Hvordan bruke personlige fortellinger i profesjonell sammenheng
Storytelling i presentasjoner, salg, ledelse og merkevarebygging
Stemmen, kroppsspråket og tilstedeværelsen – historien lever i deg
Praktiske øvelser med konstruktive tilbakemeldinger
Forventet utbytte
Kunnskap: Innsikt i hvorfor og hvordan historier påvirker mennesker, organisasjoner og team.
Ferdigheter: Evne til å finne, forme og formidle en historie som engasjerer og gir mening.
Generell kompetanse: Styrket selvtillit i møte med publikum og økt bevissthet om hvordan historiefortelling kan brukes som et strategisk kommunikasjonsverktøy.
Arbeidsform
Kurset er en kombinasjon av faglige innlegg, praktiske formidlingsøvelser, gruppeoppgaver og individuell veiledning – i en trygg og støttende atmosfære.
Forkunnskaper
Ingen krav til forkunnskaper, kurset tilpasses deltakernes erfaring og behov.
Kursholderne
Kurset ledes av erfarne formidlere med bakgrunn fra scenekunst, formidling og strategisk kommunikasjon. Med solid forståelse for både menneskelig psykologi og dramaturgi gir de deg verktøy som fungerer i praksis.
Mina Saunte: Mina er rådgiver og leder for Oslo-kontoret i Kulturkompaniet. Hun har bakgrunn fra organisasjonsutvikling, strategi og læringsdesign, og har ledet prosesser for både større konsern og komplette opplæringsløp. Mina er særlig sterk på historiefortelling, struktur og publikumstilpasning.
Dorthe Hagen: Med over 20 års erfaring fra drama, scenekunst og pedagogikk. Hun kombinerer faglig tyngde fra UH-sektoren med lang praksis innen anvendt teater og utviklingsprosesser. Jobber mye med tilstedeværelse, formidling og trygg kommunikasjon.
Mina Saunte
Mina er rådgiver og leder for Oslo-kontoret i Kulturkompaniet. Hun har bakgrunn fra organisasjonsutvikling, strategi og læringsdesign, og har ledet prosesser for både større konsern og komplette opplæringsløp. Mina er særlig sterk på historiefortelling, struktur og publikumstilpasning
Dorthe Hagen
Dorthe har master i anvendt teater, og har over 20 års erfaring fra rådgivning og organisasjonsutvikling. Hun har jobbet særlig mye med fagområder som HR, ledelse og coaching. Med bred erfaring fra drama, scenekunst og pedagogikk, kombinerer hun faglig tyngde fra UH-sektoren med lang praksis innen anvendt teater og utviklingsprosesser. Hun er opptatt av tilstedeværelse, formidling og trygg kommunikasjon.
-

Feirer 20 år med økt bevissthet
NOOVA ENERGY
Hvor mye energi kreves for å lage en Big Mac? Med hjelp fra de fine folkene i Noova Energy vet McDonalds svaret.
-

Her trener trenerne
SIM OSLO
Selv erfarent helsepersonell har godt av å øve på å redde liv og hjelpe pasienter best mulig - og da må trenerne også være i toppform.
-

SOS Samtalen
VEIDEKKE
Veidekke er i vekst og entreprenørsalskapet trenger flere dyktige kollegaer fra alle samfunnslag. Da er inkludering og mangfold viktige nøkler.
-

Tryggere i rollen med BI og teater
BI
Går det an å bli tryggere i rollen sin med hjelp av BI, skuespill og refleksjon? Jada, det har Ann Elin Stensland erfart.
-

Speideren
LYSE AS
De skulle planlegge de neste fem årene, de engasjerte, dyktige speiderne i Vesterlen krets - og effekten ble umiddelbar.
-

På vei med ny strategi - og handlingsplan
KOLUMBUS
Involvering er avgjørende for å oppnå gode resultater! Det er en av årsakene til at vi liker å reise med Kolumbus.