Feirer 20 år med økt bevissthet
Hvor mye energi kreves for å lage en Big Mac? Med hjelp fra de fine folkene i Noova Energy vet McDonalds svaret. Men hva er den hemmelige sausen til energi-ekspertene? Det svaret har vi hjulpet dem med å finne.
Hva er oppdraget?
Noova Energy Systems ønsket å definere tydelig hva som kjennetegner kulturen i selskapet – og hva selskapet trenger mer av for å lykkes videre.
Hva gjorde vi?
Vi har involvert alle Noova-kollegaer i workshop og gjennomført en undersøkelse av kulturen ved hjelp av verktøyene i Culture 15. Resultatene ble brukt til å definere ønsket kultur. Et eget team av ambassadører ble etablert for å sikre framdrift og etterlevelse. Vi har trent på ønsket kultur og atferd på en morsom og lærerik måte, i tillegg til bidrag på kick off.
Hva er resultatet?
Økt bevissthet rundt hvem Noova Energy Systems er hos alle ansatte. Tydelig definisjon av kulturen i selskapet og hva de må gjøre mer av for å lykkes i framtiden.
– Vi har en god forretningsmodell, vi har gode kunder og solid historikk. Markedet vi jobber i, er ganske tradisjonelt. Kollegaene mine og jeg blir hele tiden utfordret til å tenke annerledes, tenke nytt. Da kreves en sterk bedriftskultur, sier Even Gjesdal, daglig leder i Noova Energy Systems.
Selskapet har i nærmere 40 ansatte og har hovedkontor i Stavanger sentrum. Noova er også lokalisert i flere norske byer, i Sverige, Finland og på vei inn i Danmark.
- Vi er 20 år i 2025 og har store ambisjoner for framtiden, både når det gjelder kulturen vår, vekst og inntjening. Vi ønsker ubeskjedent nok å skape spektakulære resultater, sier Gjesdal entusiastisk, men likevel nøkternt.
Ønsker å bli bedre
Noova Energy Systems er et energiteknologiselskap som hjelper sine kunder med å redusere energiforbruk og utslipp. Gjennom de siste 20 årene har selskapet utviklet avansert teknologi som overvåker, analyserer og identifiserer unødvendig energiforbruk.
Kundene til Noova reduserer i snitt nærmere 13 prosent av energiforbruket som et direkte resultat av verktøyene selskapet tilbyr.
- Vi ønsker å ta nye steg for å bli bedre. Hva kjennetegner kulturen i Noova? Hva trenger vi å bli bedre på for å lykkes i årene som kommer? Hvordan jobber vi systematisk med kulturen vår? Dette er spørsmål vi har jobbet med sammen med dyktige folk i Kulturkompaniet, og arbeidet gir raskt resultater. Alle får økt bevissthet på hvem vi er og hva vi kan. Alle blir involvert i strategien og hva det betyr for den enkelte. Vi er gode på kulturbygging allerede, men ønsker å bli enda bedre, sier Gjesdal.
- Hva har du lært selv i denne prosessen?
- Mye! Jeg er blitt enda mer bevisst på at formålet med jobben er avgjørende for kollegaene mine. Vi ønsker å bidra til at bedrifter lykkes med å bruke mindre energi, fordi det er viktig for miljøet vårt. Jeg har også blitt enda mer bevisst på at få av oss liker å bli detaljstyrt. Fokuset er på laget, vi i Noova er veldig lite hierarkiske. Jeg er imponert over engasjementet til kollegaene mine, svarer Noova-lederen.
Imponert
Morten Warland har jobbet med Noova det siste halve året. Han er også imponert over menneskene og kulturen han har møtt.
- Jeg opplever et selskap som har prestert utrolig godt i mange år og som ønsker mer, som ønsker å bli bedre, og som erkjenner at organisasjonskulturen er selskapets viktigste ressurs. Vi har gjennomført en undersøkelse av hva som kjennetegner kulturen ved hjelp av verktøyene i Culture 15. Vi har definert hvilken kultur Noova ønsker. Og vi har trent på hva det faktisk betyr for den enkelte. Organisasjonsutvikling er en systematisk jobb, og vi er imponerte over viljen og evnen vi har møtt hos Noova, sier Morten Warland.
Takk for spennende samarbeid, Noova Energy Systems, vi gleder oss til fortsettelsen!
Kontakt: Morten Warland
Telefon: +47 915 32 016
E-post. mw@kulturkompaniet.no