Våre tjenester

  • We had a good team on paper. Unfortunately, the game was played on grass. Brian Clough, engelsk fotballtrener.

    Vårt team er sertifiserte brukere av målingsverktøyet «Effect», et målingsverktøy utviklet av Bang & Midelfart, som hjelper ledergrupper å bli mer effektive. Er dere én ledergruppe, eller er ledergruppen din en gruppe ledere? Er alle enige om hva som er ledergruppens formål, og er det de riktige sakene som behandles på ledermøtene? Er det nærvær eller fravær av relasjonskonflikter? Hvordan er dialogen og takhøyden for faglig uenighet? Er det trygghet nok til å tåle at det går ei kule varmt?  

    Vi hjelper ledergrupper til å jobbe mer effektivt, og har verktøy som gjør at din ledergruppe kan trene på hvordan den jobber sammen. Vårt team er sertifiserte brukere av målingsverktøyet «Effect», som gir en tilstandsrapport om ledergruppens «nåsituasjon», som grunnlag for å lage en strategi og treningsgrunnlag for «ønsket situasjon».  

    Effect er utviklet med bakgrunn i arbeidet og forskningen til Bang & Midelfart, og legger grunnlaget for å designe et treningsprogram over kortere eller lengre perioder.  

  • Vi bruker profesjonelle skuespillere til å skape engasjerende og virkelighetsnære treningssituasjoner. Dette gir ledere og medarbeidere i både privat og offentlig sektor mulighet til å øve på krevende situasjoner i et trygt og konstruktivt læringsmiljø. 

    Hvorfor businessteater?

    • Virkelighetsnært: Scenariene speiler faktiske utfordringer i arbeidslivet. 

    • Trygt: Deltakere kan teste ulike tilnærminger uten konsekvenser i hverdagen. 

    • Effektivt: Læring gjennom erfaring og refleksjon setter seg dypere enn tradisjonell undervisning. 

    • Profesjonelt: Skuespillerne gir troverdige roller og møter deltakerne med "blanke ark". 


    Bruksområder

    • Ledelses- og teamutvikling 

    • Vanskelige samtaler og konflikthåndtering 

    • Medarbeidersamtaler og tilbakemeldinger 

    • Rekruttering og intervjutrening 

    • HMS og sikkerhetskultur 

    • Møteledelse og samarbeid på tvers 

    • Mangfold og inkludering 


    Hvordan fungerer det?

    Gjennom korte, realistiske scener får deltakerne oppleve situasjoner de selv kjenner igjen fra arbeidshverdagen. Deretter analyseres scenen i plenum, og deltakerne får mulighet til å teste egne løsninger direkte med skuespillerne. Metoden skaper praktisk læring som kan overføres umiddelbart til jobben. 

  • Mange opplever de vanskelige samtalene som nettopp det – vanskelige. Samtidig er de helt nødvendige for å skape tydelighet, effektivitet, framdrift og bedre forståelse mellom mennesker. 

    Dette kurset retter seg mot ledere, teamledere og medarbeidere som ønsker å trene på de samtalene man ofte gruer seg til, men som er avgjørende for gode relasjoner og et velfungerende samarbeid. 

    Hva vi fokuserer på: 

    • Relasjonskompetanse og kommunikative ferdigheter: Hvordan komme i kontakt, starte og holde samtaler på en trygg og konstruktiv måte. 

    • Tydelighet og innramming: Hvordan formulere budskapet slik at man når fram, og sikre felles forståelse i medarbeider–leder-relasjonen. 

    • Mot og modighet: Hva det betyr i praksis, og hvordan man kan bygge personlig trygghet i krevende samtaler. 

    • Grunnleggende kommunikasjonsferdigheter: Oppsummering, parafrasering, innramming, åpne spørsmål og pauser – nøkkelverktøy som skaper klarhet og fremmer dialog uten misforståelser.  

    • Forskning og praksis: Vi bygger på nyere forskning om hvordan man kan «gjøre det vanskelige på en menneskelig måte». 


    Hvordan vi trener 

    • Du kan ta med egne scenarier, der våre fasilitatorer spiller markører og gir deg realistisk motstand å øve på. 

    • Vi kan gjennomføre et innsiktsarbeid for å finne ut hvor skoen trykker i din organisasjon eller for deg.  

    • Vi kan bruke erfaringsbaserte scenarier vi vet mange har nytte av å trene på. 


    Hvorfor dette er nyttig 

    Dette er ikke et kurs man kan bli "ferdig utlært" i – det handler om kontinuerlig trening. Gjennom workshopene får deltakerne: 

    • Praktisk trening i realistiske situasjoner. 

    • Tips og metoder fra erfarne fasilitatorer. 

    • Erfaringsutveksling og læring i fellesskap. 


    Vi tilbyr også 1:1 coaching innenfor samme tema.

  • Stress er en del av hverdagen – men måten vi møter det på avgjør om vi svekkes eller styrkes. I denne workshopen får deltakerne konkrete verktøy til å redusere stress og bygge motstandskraft for bedre arbeidshelse. 

    Tre grep som kan styrke resiliens og motvirke utbrenthet  

    Workshopen bygger på en praktisk tilnærming i tre steg: 

    • Bevissthet: Lære å gjenkjenne tidlige tegn på stress hos seg selv og andre. 

    • Kommunikasjon: Øve på hvordan man kan snakke om stress og arbeidshelse på en god og konstruktiv måte. 

    • Handling: Utforske muligheter og tiltak som faktisk gir effekt på trivsel og helse. 

     
    Hva deltakerne får: 

    Workshopen er interaktiv, engasjerende og basert på ny forskning innen psykososialt arbeidsmiljø. Gjennom øvelser og refleksjon får deltakerne økt bevissthet og praktiske ferdigheter som styrker både kommunikasjon, ytringsklima og evnen til å stå støtt i krevende situasjoner. 

    Workshopen kan gjennomføres som en engangshendelse – eller skaleres opp og integreres i virksomhetens større program for leder- og kompetanseutvikling. 

  • Kulturkompaniet har lang erfaring med å styrke proaktiv sikkerhetskultur – med særlig fokus på menneskelige faktorer i samspillet mellom menneske, teknologi og organisasjon. 

    Vi har i mange år bistått både store og små virksomheter med programmer innen adferdsbasert sikkerhet, der vi setter søkelys på menneskelig adferd, kommunikasjon og ledelse som avgjørende elementer i en proaktiv sikkerhetskultur. Arbeidet vårt har blant annet medvirket til en nedgang i uønskede hendelser i ConocoPhillips med nitti prosent over en periode på ti år.  

    Vi har gjennomført kurs og programmer for tusenvis av mennesker i noen av de mest risikoutsatte bransjene: 

    • Landbasert industri 

    • Olje og gass, både offshore og onshore 

    • Shipping 

    • Entreprenørvirksomhet 

    • Smelteverk 

     
    Blant våre kunder finner du ConocoPhillips, Veidekke, Eramet Norway, og vi har samarbeidet tett med Sayfer.  

    Hva vi tilbyr 

    • Rådgivning og programutvikling: Fra introduksjon til utrulling og oppfølging. 

    • Trening og bevisstgjøring: 

    • Store treningsarenaer for hele organisasjonen 

    • Situasjonsbasert trening i mindre grupper 

    • Samtaletrening i realistiske scenarioer (leder–medarbeider, medarbeider–medarbeider) 

    • Øving på sikkerhetssamtalen med våre fasilitatorer som markører  

    • Rolleutvikling: 

    • Opplæring av sikkerhetsrådgivere og safetycoacher 

    • Trening og utvikling av interne ambassadører for sikkerhetskultur 

    • Organisatorisk støtte: 

    • Bidrag på HMS-dager og HMS-møter 

    • Utvikling av "safety moments" til bruk i møter og operativt arbeid 

    • Kunnskap og veiledning knyttet til arbeidstillatelser, SJA og andre strukturelle verktøy 

    • Rapporteringskultur og avvik: 

    • Trening i å utvikle en åpen og trygg rapporteringskultur 

    • Hvordan oppdage, melde og følge opp stille avvik – de uformelle og ofte uregistrerte hendelsene som kan peke på risiko 

    • Bygge trygghet for å si fra og bidra til kontinuerlig læring 

     
    Alle kurs og treninger kan gjennomføres på norsk eller engelsk og både fysisk eller digitalt – tilpasset virksomhetens behov og hensikt. 

  • Hvilken kultur trenger din organisasjon for å lykkes med målene dere har satt? Og hvordan er kulturen i dag? Avstanden mellom disse kaller vi kulturgapet. Vi har verktøy for å måle kulturen i din organisasjon, og utvikler konkrete handlingsplaner med tiltak som kan tette dette gapet.  

    Mange organisasjoner forstår i for liten grad kulturen i selskapet, og risikerer med det å drive kulturutvikling uten nødvendig forankring i viktig og relevant innsikt. En tydelig og ønsket kultur vil kunne ha stor betydning for organisasjoners fremgang og suksess. 

    Innsikt er avgjørende, og er det naturlige stedet å starte en slik kulturreise. Hva har vi? Hva trengs for å lykkes? Ja, for har din organisasjon god forståelse for kulturgapet? Altså, hva er kulturen som rår nå, sett opp mot den kulturen selskapet trenger for å lykkes med strategien? 

    I Kulturkompaniet har vi tilgang på verktøy og metodikk for å hjelpe til med det. Vi samarbeider med Culture15 som har spesialisert seg på en undersøkelse for å måle organisasjonskultur – eller kollektiv adferd rundt sentrale tema som påvirker kultur. 

    Dette kan innebære å konkretisere, eksemplifisere og dokumentere følgende: 

    • Innsikt i eksisterende kultur: kartlegging av overordnede kulturtrekk som tillit, motivasjon, stolthet, engasjement og behov for kulturendring. 

    • Innsikt i eksisterende kultur: kartlegging av nåværende kultur rundt fem adferds-trekk:  

    • 1. Hvordan samhandler medarbeiderne?  

    • 2. Hvordan fattes beslutninger?  

    • 3. Hvordan utføres arbeidet?  

    • 4. Hvor fokuseres energi og oppmerksomhet?  

    • 5. Hvordan er informasjonsdeling? 

    • Prosess for utvikling og definisjon av ønsket adferd, og derav forståelse for kulturgapet mellom faktisk og ønsket kultur 

    • Opplegg og tiltak for å involvere og aktivere ledere, med tanke på å styrke kulturbygging, i tillegg til handlingsplan og evaluering. 

    • Som med alle prosjektene vi kjører i Kulturkompaniet, er vi svært opptatt av å legge til rette for den enkelte organisasjons spesifikke ønsker og behov. 

  • Skal du lede en samtale eller debatt? Vi gir deg 1:1 coaching på både manus og fysisk fremtoning, samt tips og triks for hvordan lede deltakerne i et panel på en konstruktiv måte.  

    Skal du lede et panel, er det ditt ansvar som moderator at diskusjonene og samtalene blir gode. Det krever et godt forberedt manus, godt forberedte spørsmål, og evnen til aktiv lytting. Aktiv lytting er som regel det første som forsvinner når nervene tar oss, og da uteblir de gode oppfølgingsspørsmålene og diskusjonene. Vi hjelper deg med gode forberedelser med alt fra manus til fremtoning og tilstedeværelse, slik at du føler deg trygg i rollen. 

  • Våre moderatorer og konferansierer har lang erfaring med å lede samtaler, debatter og store events, både på scene og foran kamera, og har bakgrunn fra teater, journalistikk, undervisning og toppledelse. Ta kontakt, så finner vi den moderatoren som passer best til ditt behov.  

  • Skal du lede en videosending? Forberede deg på å bli intervjuet foran kamera, eller være del av et panel som filmes? Trening og gode forberedelser er nøkkelen til å håndtere disse situasjonene med ro og profesjonalitet, og for å fremstå overbevisende.  

  • Vi tilbyr prosessledelse for deres endringsreise. Vi kan også trene opp interne prosessledere i din organisasjon (train the trainer).  

    En dyktig prosessleder er veiviser på veien mot et tydelig definert og avgrenset mål. Prosesslederen planlegger, leder og legger til rette for hvordan et team og hvert enkelt medlem jobber sammen for å oppnå best mulig resultat. Vi gir deg trening og kompetanse i å tilrettelegge og lede gode prosesser, prosjekter og samskapende møter. 

    Som prosessleder skal du være veiviser for en gruppe mennesker i en organisasjon eller bedrift, som jobber mot et tydelig definert og avgrenset mål. Du skal planlegge, lede og legge til rette for hvordan et team og hvert enkelt medlem jobber sammen for å oppnå best mulig resultat. 

    Du skal skape trygge rom, der dialog og samhandling skjer. Du skal bidra til at gruppen har et uttalt mål. Du skal skape rom for refleksjon, trene folk i aktiv lytting, og du skal ha mot til å utfordre folk når de kjører seg fast i fastlagte mønstre. Du skal være nysgjerrig, stille spørsmål, du skal utfordre folk på blindpunkt, bekreftelsesfeller og tilskuereffekten. Du skal trene deg selv på forskjellen mellom prosessledelse, det å være fasilitator, veileder, historieforteller og instruktør. 

    Kulturkompaniet har noen av landets fremste prosessledere i vår stall, og kan trene deg både på prosessens ukjente landskap, og på verktøyene du har som prosessleder og fasilitator. 

  • Digitale møter er kommet for å bli, men altfor mange oppleves som energitappende tidstyver. Når møtene blir stillestående, utydelige eller passive, tappes energi, og viktige muligheter går tapt. Her lærer du hvordan du strukturerer møtene bedre, aktiverer deltakerne, får bedre gjennomslagskraft – og faktisk sparer tid.  

    Dette kurset er for deg som ønsker å lede digitale møter med mer effekt, tydelighet og engasjement. 

    Du lærer hvordan du aktiverer deltakerne, strukturerer møtene bedre – og faktisk sparer tid. 

    Kurset passer for deg som: 

    • Leder eller fasiliterer digitale møter i arbeidshverdagen 

    • Ønsker høyere deltakelse og bedre møteflyt 

    • Vil bruke digitale møteplattformer mer strategisk 

    • Er opptatt av å forbedre beslutningsprosesser og redusere møtetretthet 

     
    Du får: 

    • Smarte verktøy for å strukturere effektive digitale møter 

    • Teknikker for å få deltakerne på – og holde dem engasjert 

    • Grep som styrker gjennomslagskraft, tilstedeværelse og tydelighet gjennom skjerm 

  • Som leder forventes det at du formidler klart, troverdig og med autoritet – enten du leder møter, holder presentasjoner, håndterer endringer eller bygger kultur. 

    I slike situasjoner er det ikke bare hva du sier som teller, men også hvordan. Din stemme og kropp er blant dine viktigste lederverktøy, og når du bruker dem bevisst, øker både gjennomslagskraften og tilliten til deg som beslutningstaker.  

    Dette kurset gir deg: 

    • Innsikt i hva som kjennetegner effektiv og profesjonell muntlig formidling 

    • Refleksjon rundt egen kommunikasjonsstil og hvordan du oppfattes 

    • Konkrete verktøy og teknikker for tydelig og overbevisende formidling 

    • Praktiske øvelser med umiddelbar tilbakemelding – i trygge rammer 

  • Individuell trening for ledere og medarbeidere som vil utvikle seg i rollen, styrke kommunikasjonsevnen eller bygge trygghet i møte med kolleger, kunder eller samarbeidspartnere. 

    Vi jobber med alt fra å lede møter – både fysisk og på Teams – til å presentere tydelig, bruke historiefortelling og håndtere utfordrende situasjoner. Gjennom praktiske øvelser, tilpasset rådgivning og konkrete verktøy får du støtte til å vokse, ta større plass og lykkes i de situasjonene som betyr mest. 

  • I Kulturkompaniet har vi lang erfaring med å støtte organisasjoner i utvikling og endring – blant annet gjennom å lede workshops, samlinger, arbeidsmøter og seminarer. 

    God workshopledelse handler om å legge til rette for aktiv deltakelse og skape struktur, flyt og energi i en arbeidsøkt der mennesker sammen skal utvikle ideer, løse problemer eller ta beslutninger. Våre workshopledere sørger for tydelige rammer, engasjerende metoder og et trygt rom der alle blir hørt. Resultatet er økt fokus, bedre samarbeid og konkrete løsninger som kan tas videre i organisasjonen.

    Planlegging og forberedelse er avgjørende for å lykkes. Derfor utforsker vi alltid sammen med våre samarbeidspartnere hva som er gode forutsetninger og hvilke mål som skal oppnås. Vi ser på ønsket utfall, nå-situasjon og utviklingsbehov, kultur og ytringsklima, samt deltakernes bakgrunn og forventninger. Med dette som grunnlag utvikler vi en skreddersydd kjøreplan for workshopen. 

    Samtidig vet vi at det uforutsette kan oppstå. Da kommer vår erfaring til nytte – vi er trent i å «lese rommet» og justere prosessen underveis for å sikre best mulig resultat. 

    Ta kontakt – så finner vi ut hvordan vi kan skape verdi gjennom god workshopledelse. 

  • Individuell sparring med toppledere på enkeltsaker og/eller lengre strategiske prosesser.  

    Du får personlig rådgivning, trening i kommunikasjon og verktøy for å håndtere ulike situasjoner – fra media og politiske møter til allmøter, den vanskelige samtalen og ledergrupper. Målet er at du opplever mestring, økt autoritet og større trygghet i rollen som leder. 

  • Skal du holde en viktig presentasjon? Enten du skal i et viktig møte, på scenen eller foran kamera, hjelper vi deg med alt fra forberedelser, fortellergrep, språk, bildebruk, stemmebruk, klær, mimikk, hovedpoeng, hvordan fremstå naturlig og med ønsket etterlatt inntrykk. 

    Uansett hva du skal presentere, og i hvilken form, kan vi hjelpe deg i alle deler av prosessen. 

    Vi jobber ut ifra ISAK – et forberedelsesverktøy for presentasjoner: 

    • Intensjonen med innlegget; hva skal det føre til, hva skal publikum tenke. 

    • Strategi: Publikumsanalyse. Hvem er de, what´s in it for them. Retorikk (kunsten å overbevise med tilgjengelige virkemidler). Plan B (hva gjør du hvis noe uforutsett oppstår) 

    • Adferd: Kroppsspråk, stemmebruk, tilstedeværelse  

    • Konsekvens: Egen/andres evaluering. Hva kan jeg gjøre enda bedre neste gang  

     
    Skal du holde en powerpoint-presentasjon? 

    Vi hjelper deg med tydeliggjøring av budskap, oppbygging, forenkling av språk, visualisering og praktiske tips.  

    Kroppsspråket ditt snakker – hva sier det? 
    Blikk, pust, stemme og holdning påvirker hvordan du blir oppfattet – og hva folk husker: det du sa, eller måten du sa det på. Hva gjør du når nervene tar over før en presentasjon? Eller når du skal skape trygghet i et krevende møte? 

    Skuespillere trener daglig på å bruke kropp og stemme som sitt viktigste verktøy. Det kan du også, ved å lære teknikker fra scenen – tilpasset arbeidslivet. 

    Scenetrening før viktige presentasjoner 
    Har du sett kjedelige presentasjoner? Eller opplevd at «nervene tar deg» før skal på? Når du skal formidle et budskap fra scenen, er det ikke nok å ha godt innhold – du må eie budskapet slik at publikum lytter og tror på det du sier. Vi hjelper deg med å fremstå på ditt beste så de som hører på, husker og lar seg engasjere. Små tips og triks er ofte det som skal til for å løfte en presentasjon og gjøre deg tryggere og mer overbevisende. Vi jobber med innhold og form og kan bistå deg med å:  

    • Skape ro og kontroll før du går på 

    • Formidle med klarhet, autoritet og engasjement 

    • Tilpasse fremtoningen til publikum og situasjon 

    Scenetrening passer for alle som skal stå på en scene – enten det er i konferansesalen, i styret eller foran medarbeidere. 

    Generalprøve 

    En gjennomkjøring med en av våre dyktige rådgivere. Vi gir deg feedback, sånn at du er best mulig forberedt. 

  • Mange ledergrupper består av dyktige enkeltpersoner, men får likevel ikke fullt utløp for sitt potensial. Hvorfor? Kanskje fordi ytringsklimaet er utydelig, dialogen er skjev, tryggheten i rommet ikke er sterk nok til at alle sier det de egentlig mener – eller noe annet.  

    «Flue på veggen» er et konsept for ledergrupper i større virksomheter. Gjennom observasjon av to ledermøter – uten å delta, bare lytte – får dere en objektiv vurdering av hvordan dere faktisk fungerer som gruppe, en analyse av kommunikasjonen, ytringsklima, psykologisk trygghet og samspillsmønstre, og konkrete forslag til utviklingstiltak. 

    Dette får dere som ledergruppe: 

    • To uforstyrrede observasjoner av deres egne ledermøter 

    • En analyse av kommunikasjonen, ytringsklima, psykologisk trygghet og samspillsmønstre 

    • Refleksjoner rundt hvordan enkeltpersoners adferd påvirker gruppen 

    • Et skreddersydd foredrag og/eller konkrete forslag til utviklingstiltak 

    Formålet er ikke å «avsløre» – men å utvikle 

    Dette handler ikke om rett og galt, men om å se seg selv utenfra. Ofte skal det bare små justeringer til for å skape stor effekt: tryggere møter, tydeligere kommunikasjon, og beslutninger som alle står stødigere i. 

  • Historier er magi. Gode historier får oss til å lytte, og når vi lytter, lar vi oss bevege. Ved å fortelle den riktige historien på den riktige måten og i den rette forsamlingen kan du bygge tillit, inspirere og skape endring. Vil du lære hvordan du kan bruke historier som strategisk virkemiddel? I denne workshopen får du: 

    • historien om finansdirektøren som fikk gjennomslag 

    • høre hvordan Obama ble en "Public speaker" 

    • fortellerteknikk 

    • rammeverket i en historie 

    • tips til hvordan du finner dine relevante historier å fortelle. 

  • Skal du møte en journalist, bør du være den som er best forberedt.  

    Å snakke med journalister er en egen ferdighet, og viktig å beherske dersom du ønsker å ha kontroll på narrativet. Er du eller organisasjonen din i hardt vær, er det spesielt viktig å trene på dette.  

    Mangler du kunnskap om hvordan journalister jobber og mediene fungerer, kan du eller organisasjonen din plutselig havne i hardt vær, uten at du skjønte hva som skjedde før det var for sent. 

  • Blikk, pust, stemme og holdning påvirker hvordan du blir oppfattet og hva folk husker. Hva gjør du når nervene tar over før en presentasjon? Eller når du skal skape trygghet i et krevende møte?  

    Skuespillere trener daglig på å bruke kropp og stemme som sitt viktigste verktøy. Det kan du også, gjennom å lære teknikker fra scenen tilpasset arbeidslivet.  

  • Har du en kortere eller lengre tekst du skal publisere skriftlig eller presentere muntlig? Vi kan hjelpe deg hele veien fra første utkast til ferdig produkt. Ta kontakt 

    Alle tekster blir bedre av en annens lesning. Å jobbe med tekst kan være både krevende og overveldende, og det er lett å føle at man kjører seg fast når man jobber alene. Utfordringen er ofte å tydeliggjøre, forenkle, forkorte og «kill your darlings». Enten du er på idéstadiet, i sluttføringen, har en kortere eller lengre tekst, kan vi hjelpe deg i mål.  

  • En arbeidsulykke inntreffer, en varslingssak dukker opp, budsjettmålene nås ikke, arbeidskonflikter eller maktkamp oppstår. 

    Når krisen først er der, er det for sent å forberede seg på den. Det mest sikre vi vet om kriser, er at de fleste opplever en krise før eller siden. Er du forberedt, kan skadeomfanget for organisasjon og mennesker reduseres.  

    Hvor godt rustet er du til å formidle budskap når det uventede skjer? Som leder skal du dele budskap og fortelle historier. Du skal gjøre det internt, i møter med kunder, og noen ganger i et offentlig ordskifte. Som regel skjer dette i fredstid. Men hva når krisen inntreffer og det du ikke har planlagt for skjer?  

    Vi hjelper deg med å lage og trene på din egen beredskapsplan og tilbyr: 

    • Trening i storytelling; hva er historien om oss? 

    • Trening i improvisasjonskompetanse; når det uventa skjer, hvilke handlingsalternativer har du da? 

    • I møte med offentligheten, når krisen treffer: 

    • Internkommunikasjon 

    • Krisehåndtering 

    • Hva er lovverket 

    • Hvordan opptrer du på TV og i media generelt? Budskapsformidling, svare ut vanskelige spørsmål på en troverdig måte, hvordan trene slik at kropp og stemme underbygger det verbale budskapet? 

    • I krevende situasjoner, hvordan jobber jeg med meg selv for å ta kontroll? 

     
    Vi designer et forløp tilpasset ditt lederskap og din organisasjons behov.  

  • Dette er en workshop som systematisk kartlegger deres organisasjonskultur. Resultatet er en tydeliggjøring av hva dere allerede er gode på, og hva dere trenger mer av.  

    På en stramt regissert, strukturert og leken måte avklarer workshopen styrker, ukultur og behov i din organisasjon.  

    Vi tar for oss tematikker som verdier, arbeidsmiljø, adferd og tverrfaglighet, eller mer spesifikke og skreddersydde emner som passer din organisasjon. 

    Utbytte: 

    • Dypere forståelse av intern kultur.​ 

    • Et tydeligere «felles vi».​ 

    • Et verktøy til forankringsarbeid.​ 

     
    Alle får delta aktivt i en trygg gruppe. Funnene i de forskjellige gruppene destilleres videre inn i en felles oppsummering som fungerer som et verktøy for ledelsen. ​​ 

    Samtidig har vi fått ansvarliggjort deltakerne i deres eget eierskap til kulturen og organisasjonen. ​ 

  • Kulturkompaniet er sertifiserte brukere av JTI (Jungiansk Typeindeks), et utbredt verktøy for å øke selvinnsikt, forståelse og samspill i organisasjoner. JTI kartlegger personlige preferanser i hvordan vi kommuniserer, tar beslutninger, løser oppgaver og samhandler med andre. 

    Gjennom JTI får ledere, medarbeidere og team et felles språk for forskjellighet. Det gir økt forståelse for egne styrker og utviklingsområder, og større respekt for andres perspektiver og arbeidsmåter. 

    Vi bruker JTI i lederutvikling, teamutvikling og individuell coaching, som en praktisk inngang til team-sammensetning, bedre samarbeid, økt trivsel og høyere effektivitet. 

  • Har du sett kjedelige presentasjoner? Opplevd at «nervene tar deg» før du skal på? Eller at publikum ikke sitter igjen med det inntrykket du ønsket? Når du skal formidle et budskap fra scenen, er det ikke nok å ha godt innhold – du må eie budskapet slik at publikum lytter og tror på det du sier. Vi hjelper deg med å fremstå slik at de som ser og hører på husker og lar seg engasjere. 

    Scenetrening passer for alle som skal stå på en scene – enten det er i konferansesalen, i styret eller foran medarbeidere.  

  • Enten du leder møter, holder presentasjoner eller skal få ideene dine gjennom, handler det om mer enn innhold. Det handler om hvordan du treffer - med stemmen, med kroppen og med nærværet ditt. 

    Men hva gjør du når nervene tar over? Når hodet fylles av selvkritiske tanker og kroppen stivner? Prestasjonsangst rammer langt flere enn vi tror - også erfarne fagpersoner og ledere. Heldigvis finnes det gode verktøy. 

    Vi inviterer deg til en morgen hvor du får en leken og nyttig introduksjon til improvisasjon som verktøy for tryggere og mer effektiv formidling

    Du får prøve enkle teknikker som hjelper deg å: 

    • Takle prestasjonsangst og usikkerhet i møte med et publikum 

    • Stole mer på deg selv og budskapet ditt 

    • Skape kontakt og tillit i rommet 

    • Bli mer til stede – og mindre styrt av manus og kontrollbehov 

    Dette er ikke et kurs i å bli "morsom", men i å bli mer ekte, tilpasningsdyktig og trygg i formidlingsøyeblikket. Slipp kontrollen – få mer gjennomslag! 

  • Dette kurset er for dere som har mye kontakt med kunder på telefon.  

    I dette kurset får dere innføring i og praktisk trening på: 

    • Å skape trygghet og tillit med stemmen – bevisstgjøring og trening. 

    • Hvordan du håndterer ulike kundetyper 

    • Realistiske kundesamtaler (situasjonstrening med "kunde”) 

    • Å bruke organisasjonens tone of voice, og være godt kjent med forskjeller i intern- og ekstern-kommunikasjon 

  • Alle arbeidsplasser har et ytringsklima. Ifølge arbeidsmiljøloven plikter både arbeidsgiver og arbeidstaker å bidra til et godt ytringsklima. Et godt ytringsklima på arbeidsplassen kjennetegnes av stor takhøyde for meningsutveksling, der forslag, kritikk og andre ytringer er velkomne. Dette er et viktig grunnlag for forbedring og utvikling. 

    Kulturkompaniet har gjennom lang tid samarbeidet med professor Øyvind Kvalnes og BI om å trene på ytringslima i praksis, sammen med studentene. Det er fem faktorer som kjennetegner ytringsklima på sitt beste. Psykologisk trygghet er en av dem. Vi bruker en praktisk tilnærming, der deltakerne blir koblet på og aktivert. 

Kontakt: Mina Saunte
Telefon: +47 902 08 046
E-post. mina@kulturkompaniet.no

  • Feirer 20 år med økt bevissthet

    NOOVA ENERGY

    Hvor mye energi kreves for å lage en Big Mac? Med hjelp fra de fine folkene i Noova Energy vet McDonalds svaret.

  • Her trener trenerne

    SIM OSLO

    Selv erfarent helsepersonell har godt av å øve på å redde liv og hjelpe pasienter best mulig - og da må trenerne også være i toppform.

  • SOS Samtalen

    VEIDEKKE

    Veidekke er i vekst og entreprenørsalskapet trenger flere dyktige kollegaer fra alle samfunnslag. Da er inkludering og mangfold viktige nøkler.

  • Tryggere i rollen med BI og teater

    BI

    Går det an å bli tryggere i rollen sin med hjelp av BI, skuespill og refleksjon? Jada, det har Ann Elin Stensland erfart.

  • Speideren

    LYSE AS

    De skulle planlegge de neste fem årene, de engasjerte, dyktige speiderne i Vesterlen krets - og effekten ble umiddelbar.

  • På vei med ny strategi - og handlingsplan

    KOLUMBUS

    Involvering er avgjørende for å oppnå gode resultater! Det er en av årsakene til at vi liker å reise med Kolumbus.