Hands up for 125 år med samvirke!
Hvordan hadde verden sett ut hvis vi virket mer sammen? Omtrent sånn som du ser på bildene, tror vi. Det var i alle fall slik det så ut da Coop Økonom feiret sine første 125 år.
Hva var oppdraget?
Sammen med Coop Økonom SA har vi utarbeidet og gjennomført flere ulike arrangementer i forbindelse med feiringen av deres 125-årsjubileum i 2025.
Hva gjorde vi?
Vi har arrangert jubileumsfest for ansatte, nabolagsfester rundt butikkene, laaaangbord i Pedersgata under Gladmat, og bidratt i forbindelse med gatekunstverket på boligblokka på Kristianslyst.
Hva er resultatet?
Intern stolthet blant de drøyt 800 ansatte i Coop Økonom sine 37 butikker og varehus. Svært mange gode tilbakemeldinger fra medlemmene. Medieoppmerksomhet på både langbordet i Pedersgata og maleriet på Kristianslyst..
– Det var så moro! Jeg så på den menneskelige, enarmede banditten gang på gang på gang, og lo meg nesten skakk. En så enkel og kraftfull idé, som får mange engasjerte, involverte og glade. Samtidig! Det var helt fantastisk, sier Marianne Wiig, administrerende direktør i Coop Økonom SA, og ler.
Snart skal vi fortsette med historien om menneskelig enarmet banditt, det som omtrent må være verdensrekord i langbord i Pedersgata, et gigantisk stykke gatekunst på Kristianslyst – og ymse annen moro – men først må du være med en liten tur inn i samvirkeverdenen.
«Litt ditt»
Det har seg nemlig slik at Coop Økonom, som Marianne leder, feirer 125 år i 2025. Coop Økonom driver virksomhet i regionene Nord-Jæren, Ryfylke og Dalane – og har rundt 110.000 medlemmer, 37 butikker og varehus (i kjedene Coop Mega, Prix, Extra, Marked, OBS og OBS Bygg), 800 ansatte – og en omsetning på nærmere 2,5 milliarder kroner.
– Det er så mange helter i butikkene våre, som hver eneste dag jobber for fellesskapet, ikke først og fremst seg selv. De springer på jobb, løfter mange tonn i uka med varer, er eksperter på å løse små og store problemer i hverdagen, og er opptatt av å skape gode kundeopplevelser. De har vi hyllet, forklarer Marianne Wiig, som har jobbet i samvirkelaget i seks år.
Fellesskap
– Dessuten har vi feiret medlemmene våre, de som bruker butikkene. Vi er eid av medlemmene. Sammen utvikler vi oss. Sammen deler vi på overskuddet. Visste du at 2025 er kooperativenes år, ifølge FN? Spør Marianne Wiig, og forteller om grunntankene bak samvirkelagene, viktigheten av å arbeide sammen, nabolag for nabolag.
Vi trenger hverandre, og vi trenger å stå sammen. Kanskje mer enn noen gang, slik verden anno 2025 er med krig, uro og store politiske, økonomiske og sosiale forskjeller.
– Vi brenner for felleskapet. Og vi brenner for butikkfaget. Det er verdens vanligste yrke! Bare tenk på alle dem som jobber i butikker, restauranter, barer og så videre – med stolthet. Dem – og kundene – har vi feiret i 2025, forteller Wiig.
Årevis med utvikling
Sammen med Kulturkompaniet har Coop Økonom planlagt og arrangert ansattfester. Vi har hatt nabolagsfester rundt butikkene. Vi har samarbeidet med elever ved Hetland videregående skole for å gjenoppdage kraften i samvirkelagene. Vi var med da Pedersgata ble en lang, pulserende Gladmat-fest i sommer. Og vi var med da Coop sponset det enorme, vakre gatekunstverket på rundt 50 meter på Kristianslyst.
– Visste du at forbrukersamvirket etablerte pensjonsordning for sine ansatte allerede i 1906, 46 år før det ble innført for hele befolkningen i Norge? Eller at vi hadde hjelpefond for Stavangers fattigste? En stund var samvirkelagene den største aksjonæren på Rosenberg verft, fordi det var så viktig for oss, for medlemmene våre som jobbet der, og for byen, å redde det fra konkurs! Det er SÅ mange kraftfulle historier å feire – og det har vi gjort i år, sier Marianne Wiig, som svarer dette når vi spør om hva Kulturkompaniet har bidratt med i jubileumsåret:
Takk for tilliten!
– Kulturkompaniet er en utrolig god samarbeidspartner, tusen takk for alt dere har gjort for oss! Folka er lette å jobbe med, vi forstår hverandre og gjør hverandre bedre. Vi føler rett og slett at vi hører sammen.
Sammen har vi bygget intern stolthet i Coop Økonom. Sammen har vi bygget videre på et allerede solid eksternt omdømme. Sammen har vi løftet fram noen av de utallige, gode historiene om betydningen av å virke sammen.