Kulturkompaniet 25 år

Britt-Synnøve Johansen

Kulturkompaniet 25 år

Britt-Synnøve Johansen

Vi siktet «Mot himmlen i Paris» – og traff! – Britt-Synnøve. For en tid det var, da Édith Piaf tok av.

-Det var en utrolig opplevelse. Telefonen stod ikke stille, masse energi, fulle hus. Det var veldig, veldig kjekt – og Kulturkompaniet gjorde en fantastisk jobb, sier Britt-Synnøve Johansen.

Du må bli med noen år tilbake i tid. I 2001 oversatte Britt-Synnøve nemlig en del av Edith Piafs tekster til karmøydialekt.

– Det startet med en kveld i Haugesund under filmfestivalen, sammen med en gjeng musikere fra Stord. Vi skulle ha en eneste konsert, men det oppstod magi den kvelden. Musikken traff en nerve i publikum og i oss, vi måtte bare fortsette, forteller Britt-Synnøve.

Lang historie kort ble det kabaret-turné, det ble Rogaland teater, det ble teaterforestilling «En livsnyters bekjennelse» skrevet at Birgit Amalie Nilsen, det ble CD-innspilling «Mot himmlen i Paris», det ble «Piaf i full symfoni» med Stavanger Symfoniorkester, det ble mange, mange stappfulle hus.

Ifølge Wikipedia, som kan det meste, ble kabareten sett av om lag 15.000 personer på Vest- og Østlandet før siste forestilling høsten 2002. Dette var altså før teaterversjonen ble satt opp. Samme år ble platen «Mot himmlen i Paris» utgitt med Kulturkompaniet i førersetet.

Perioden var imidlertid ikke bare opptur: Scenen var en fullsatt Hønefoss Kulturhus. På scenen stod en syk Britt-Synnøve, som hadde influensa og virus på stemmebåndene. Da hun gikk av scenen den kvelden hadde hun en stemme lik de stemmeløses. Omtrent.

– Jeg klarte ikke få ut et pip etterpå. Jeg – og stemmen – var borte i et halvt år. Det var en tøff tid, men Ole Petter og Kulturkompaniet støttet meg i tykt og tynt. Det har satt spor. Det setter jeg fremdeles veldig høyt, forklarer Britt-Synnøve, som for evig og alltid er knyttet til det franske ikonet som levde mellom 1915 og 1963.

– Kulturkompaniet er menneskene. Eventbransjen kan være kald, veldig businessminded. Kulturkompaniet er annerledes. De bryr seg om mennesket deg, ikke bare artisten. Kulturkompaniet skaper tillit – og bevarer dem. Kulturkompaniet har betydd veldig mye for meg og gjør det fremdeles, sier Grand Prix-vinneren fra 1989.

Vi sier tusen takk, Britt-Synnøve og takker for alt du har betydd og betyr for oss gjennom over 20 år med små og store prosjekter sammen. Vi gleder oss til å sikte «Mot himmlen i Paris» også i fortsettelsen!

I år fyller Kulturkompaniet 25 år. Derfor har vi lyst til å fortelle om noen av dem som betyr ekstra mye for oss. Som Britt-Synnøve.